Sneeuw! - Reisverslag uit Brussel, België van Marieke Essenberg - WaarBenJij.nu Sneeuw! - Reisverslag uit Brussel, België van Marieke Essenberg - WaarBenJij.nu

Sneeuw!

Blijf op de hoogte en volg Marieke

12 Maart 2013 | België, Brussel

Pfieuw... Mijn vorige blog was op 28 februari... we zijn inmiddels wel weer twee weken verder. Hier komt ie dan.

Vrijdag 1 maart
Op vrijdag zijn we met een paar meiden uit de klas naar Halle geweest. We hebben gezellig met zijn allen wat gedronken en gezellig gekletst en gelachen over de woorden in het Vlaams.

Zaterdag/Zondag 2/3 maart
Zoals we altijd in het weekend doen, wassen, schoonmaken en relaxen. Niets bijzonders.

Maandag 4 maart
Weer een les Onderwijskunde. Dit keer ging het over een verhalenreeks dat was gemaakt door één van de leraren op de opleiding. Helaas heette deze verhalen reeks: Dit ben ik in Brussel. Je ziet hier veel foto's van kinderen uit Brussel van verschillende gewoontes. Het zag er zeer goed uit en was goed in elkaar gezet.

Dinsdag 5 maart
Wat een heerlijke lentedag! Om 11:00 hadden we een afspraak op de basisschool Sint-Joris. Wij hebben de directeur ontmoet en hebben een rondleiding door de school gehad, ook hebben we kennis gemaakt met de mentoren. De kinderen waren al gelijk erg nieuwsgierig en vroegen hoe ik heet. Ook riepen ze dat ik er mooi uit zag. Heel fijn om te horen! :)
De mentoren hadden allebei een uurtje niets omdat de leerlingen het vak Show kregen, dus hadden wij de tijd om even bij te praten met de mentoren en allerlei zaken binnen de school.
Rond half 12 waren we klaar. Eva kwam met het perfecte idee om een broodje te halen bij het studentencafe bij school en hierna heerlijk in het zonnetje te gaan zitten in het park! Zo gezegd, zo gedaan! We hebben ruim een uur heerlijk gezeten en gelegen in het park! :)

Woensdag 6 maart
Op woensdag hadden we onze afspraak bij de Vrienden van het Huizeke. Dit is ook een organisatie die zich bezighoudt met kansarmoede. Om 12:00 moesten we er zijn en hebben we uitleg gekregen over de organisatie en wat zij allemaal doen. Vervolgens hebben we meegeluncht en om 14:00 zouden de kinderen (op z'n Vlaams: kindjes) komen voor huiswerkbegeleiding. Er waren uiteindelijk drie kinderen gekomen met hun huiswerk. Twee ervan waren broers en ook hun moeder was mee. Deze moeder kon moeilijk Nederlands en sprak ook met haar kinderen een andere taal. Wij hebben deze kinderen zo goed mogelijk geholpen met wat ze moeilijk vinden. Bij het afscheid hebben we twee zoenen gekregen van de moeder omdat ze zo blij was dat wij haar kinderen hadden geholpen!
Beetje jammer dat wij deze dag de hele dag binnen hebben gezeten, terwijl het super mooi weer was!

Donderdag 7 maart
Een dagje vrij, dat betekent pyama dag! Het was toch geen mooi weer!

Vrijdag 8 maart
Weer naar school, dit keer voor een gastcollege. De directeur van een basisschool kwam vertellen over zijn basisschool en wat zij allemaal doen. Op zich was het wel interessant.

Zaterdag/Zondag 9/10 maart
Weer een heerlijk weekendje niets. Met de standaard activiteiten voor een weekend.

Maandag 11 maart
Daar gingen we dan, onze eerste dag stage op het Sint-Joris. Al bij binnenkomst werd ik door veel kinderen geknuffeld. Met alle kinderen (15!) gezellig in de kring. Mijn klas heeft maar 15 leerlingen waarvan 4 jongens, alle kinderen in de klas spreken thuis een andere taal dan Nederlands. Dus mijn mentor vertelde mij dat zij heel veel spreken met elkaar en met de juf. Op maandag mogen de leerlingen vertellen wat zij in het weekend hebben gedaan. Van mijn mentor moesten ze eerst hun naam vertellen en hun hobby's zodat ik wist wie ze zijn en wat ze leuk vinden. Als laatste mocht ik vertellen over mezelf. De kinderen konden gelijk horen dat ik niet uit Vlaanderen kom, ik vertelde ze dat ik uit Nederland kom en dat ik voor twee weken stage kom lopen in de klas. Ik hoorde sommige leerlingen YES roepen. Nadat ik mij had voorgesteld vertelde de mentor wat ze gingen doen. Ze begonnen met rekenen, ik mocht rondlopen en hier en daar vragen beantwoorden en kijken of ze geen fouten hebben.
Hierna was het pauze en de leerlingen gaan allemaal naar buiten.
Na de pauze gingen ze door met rekenen en mocht ik weer helpen waar nodig.
Hierna was het lunchpauze, de leerlingen eten allemaal samen in een grote hal (de refter) en gingen vervolgens lekker naar buiten.
Eva en ik gaan volgende week een Nederland Project doen, hiervoor hebben we allebei nu in de klas een Nederland-doos staan, de leerlingen mogen hier vragen in stoppen over Nederland. Aan het begin van de middag heb ik de doos geintroduceerd.
Hierna werkten de leerlingen verder met rekenen en mocht ik de leerlingen helpen met de twee pagina's over de euro. In tweetallen kwamen de leerlingen naar mij en werkten we samen aan de opdrachten. Tegen half vier had ik de laatste twee jongens zitten voor de euro. Zij moesten elke keer lachen als ik iets zei en zij verbeterde mij ook constant. De leerlingen moesten het woord gieter schrijven maar ik heb een harde g, en zij een zachte g. Dus allemaal verwarring. Ik hoorde één van de jongens zeggen: die juf kan echt geen Nederlands. Te grappig!
's Middags waren we doodop maar we moesten toch echt nog boodschappen doen...

Dinsdag 12 maart
Ik schoof vanmorgen de gordijnen open en ja hoor, 10cm sneeuw! Bleh!
Maar goed gelukkig wonen we op loopafstand van de stageschool. Helemaal bevroren op school aangekomen, maar snel een kopje thee!
De dag begon weer met de kring waarin er verhalen vertelt mochten worden en we gingen bespreken wat we gingen doen vandaag.
Na de kring gingen de leerlingen rekenen (zij hebben donderdag een toets, vandaar zoveel rekenen). Ik liep rond, beantwoordde vragen en wees de leerlingen op verkeerde antwoorden.
Eva en ik hebben vandaag even een brainstorm over Nederland gedaan met allerlei typische Nederlandse dingen! Iemand ideeën?
Straks gaan we lekker soepje eten met stokbrood en morgen hebben we heerlijk een dagje vrij!

Btw.. Ik ben samen met Eva begonnen met hardlopen, we hebben een schema en rennen elke week zeker twee keer! Super trots op ons!

  • 12 Maart 2013 - 20:32

    Huub:

    Goed zo Meisie! Dan gaat het niet meer op heupen zitten ;-).
    Typisch Nederlands? Da's te veel om op te noemen. Denk maar aan eten, drinken, muziek (Josje bij K3 ;-), theater, sport (waar zijn de Rode Duivels?), tv, politiek (Dewinter versus Wilders), industrie (haven van Antwerpen en Rotterdam), overheid etc etc. Dus die doos zit zo vol ;-).
    Suc6

  • 13 Maart 2013 - 08:50

    Hilrieke:

    Hoi Marieke,

    Klinkt alsof je je draai al helemaal gevonden hebt in België. Ingepakt in de sneeuw nu, maar met een beetje geduld komt die lente en kunnen jullie veel vaker een broodje buiten in het park eten. Het lijkt er ook op dat je een leuke stageplek hebt voor twee weken. Super.
    Enne knap hoor.....dat hardlopen... twee keer week!!!!

    Blijf genieten, voor je het weet ben je weer terug in Nederland.

    Groetjes Hilrieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Brussel

Mijn eerste reis

Vier maanden studeren in Brussel...

Recente Reisverslagen:

30 Mei 2013

De allerlaatste!

14 Mei 2013

Weer een (late) update

27 Maart 2013

Er is weer veel gebeurd!

12 Maart 2013

Sneeuw!

28 Februari 2013

Lang geleden
Marieke

Daar gaan we dan 4 maanden studeren in Brussel!

Actief sinds 27 Jan. 2013
Verslag gelezen: 618
Totaal aantal bezoekers 6784

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

27 Januari 2013 - 31 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: