De allerlaatste! - Reisverslag uit Brussel, België van Marieke Essenberg - WaarBenJij.nu De allerlaatste! - Reisverslag uit Brussel, België van Marieke Essenberg - WaarBenJij.nu

De allerlaatste!

Blijf op de hoogte en volg Marieke

30 Mei 2013 | België, Brussel

Zo dit is dan alweer de laatste blog van mij. Morgen gaan we terug naar Nederland, dan zit het er al weer op.

In de vorige blog was ik geëndigd bij de woensdag. Eva kwam donderdag terug van thuis, maar was nog helemaal niet beter. Eva heeft lekker de hele dag op de bank gelegen en we hebben onze belangrijke gesprekken opgeschoven.
Vrijdag nog steeds wat boodschappen gedaan en het weekend heerlijk uitgeslapen en lekker niets gedaan.

Maandag waren we ook nog een dagje vrij (hoewel ik dacht dat we al naar school moesten, ben blij dat Eva het nog zei dat we vrij waren anders stond ik om 7 uur naast mijn bed!

Op dinsdag gingen we naar de stageschool De Klimpaal, ik ging stage lopen in het 1ste leerjaar (groep 3). Deze school werkt met het Freinet onderwijs. Voor de niet-pabo mensen hier. Het Freinet onderwijs gaat volledig uit van de kinderen en speelt daar ook op in. Als een leerling bijvoorbeeld een tandenborstel mee heeft en de leerlingen vinden dat allemaal interessant, gaan ze hier de rest van de dag over werken. Ook werkt het Freinet onderwijs zonder methodes, alles gaat vanuit de interesses van de kinderen.
Ik was heel benieuwd hoe dit ging. Op dinsdag was alleen wel een rommelige dag, de leerlingen hadden eerst een uur Frans en daarna gingen ze turnen (gymen). 's Middags hebben ze wel een tekst geschreven en daar heb ik bij geholpen. Het klasje was erg leuk, heel knuffelig, gelijk al de eerste dag kreeg ik veel knuffels.
De tweede dag was nog veel leuker, de leerlingen leerde mij beter kennen en het werd een gezellig dagje.
Op donderdag ging ik een dagje mee met het 2de leerjaar (groep 4). Deze leerkracht deed veel met het Freinet onderwijs. In de ochtend beginnen ze met de ronde (de kring), de leerkracht hield goed bij waar de leerlingen over vertelden en bedacht daar een onderzoek voor die twee kinderen gingen maken. Zo zijn er onderzoeken gedaan naar de veren van de vogeld, naar de schoenmaten van de leerlingen enz. Ook deze klas was een super klasje. Het bestond maar uit 11 leerlingen, super gezellig dus.
Ook vrijdag was het gezellig. We hebben de leerlingen gedag gezegd en gezegd dat we mee gingen op kamp. De leerlingen vonden dit ook super leuk!
Op zaterdag zijn we naar het stripmuseum geweest, hier heb ik vooral nog meer geleerd over Suske en Wiske. Ook hebben we de laatste boodschaooen gedaan.
Zondag was het dan echt tijd om de spullen in te pakken. Om 12 uur zijn we begonnen, en het ging heel snel! Om 2 uur hadden we de meeste spullen al ingepakt. Dus helemaal prima.
Maandag waren we nog een dagje vrij, de laatste dingen ingepakt en schoongemaakt.
Op dinsdag moesten we vroeg op. Met de spullen naar de Klimpaal. We zijn samen met alle kinderen in de bus gegaan. In de bus stond er een filmpje op dus de kinderen waren lekker rustig. Na anderhalf uur rijden waren we in Thielen, de Hoge Rielen, een groot terrein speciaal voor jeugdgroepen. Samen met de leerlingen van het 1ste t/m 4de leerjaar hebben we de koffers uit de bus gehaald en hebben de kinderen nog heerlijk buiten kunnen spelen, want het weer was het super!
Hierna mochten de kinderen hun spullen pakken en lekker hun bedje inrichten. De kinderen van het 1ste leerjaar waren zo moe dat ze even een middag dutje hebben gedaan. Hierna hebben ze een spel gespeeld en toen was het tijd om te eten, pasta met pesto. 's Avonds hadden de kinderen van het 2de en 3de leerjaar een feestje. Hier hebben wij dus lekker bij mee gedanst en mee gefeest. Hierna moesten eva en ik nog oppassen in het paviljoen, zodat de leerkrachten konden vergaderen. Wij waren allebei doodmoe, we zijn dan ook na het oppassen ons bedje ingekropen. Ik heb die nacht erg slecht geslapen, en ’s morgens om half 7 stond het eerst kind al naast ons bed omdat er iemand een bloedneus had. Hierna konden we niet meer slapen en zijn we opgestaan om te ontbijten. In de ochtend hebben we gewacht op de kleuters om daar te helpen met bedjes klaarmaken enz. Ik heb hierna geholpen bij Nele (een leerkracht van de kleuters). We hebben geverfd om het paviljoen mooi te maken en hierna hebben we lekker geluncht. In de middag hebben de leerlingen in de stam groepen (groepen met kleuren met 2 of 3 leerlingen uit elke klas) een drakentocht gedaan. De leerlingen moesten opdrachten doen in het bos om de draak te vangen. Daarna heb ik met kleuters meegegeten, lekker aardappeltjes met stoofvlees. Vervolgens ben ik met de klas van Nele naar het paviljoen gegaan en heb daar geholpen met pyama’s aan doen. De kinderen hebben nog even bij de open haard gezeten, er werd nog een verhaaltje voorgelezen en hierna gingen ze stuk voor stuk lekker naar bedje. Om 9 uur waren alle kleuters aan het slapen en hebben de leerkrachten nog even bij elkaar gezeten. Ik ben rond half 10 lekker gaan douchen, heb nog even gelezen en toen ben ik lekker gaan slapen. In de kamer waar ik sliep, sliepen 5 kleuters en wonder boven wonder hebben ze allemaal de nacht goed doorgeslapen. Om 7 uur werd de eerste pas wakker, dus ik heb heerlijk geslapen. Alle kleuters weer de kleren aan en op naar het ontbijt. Hierna hebben de kleuters nog een spel in het bos gedaan, waarbij ze dingen moesten zoeken. Om half 12 heb ik afscheid genomen van de kleuters en ben ik afscheid gaan nemen van de hogere groepen. Hierna zijn Eva en ik afgezet bij de trein en zijn we terug naar Brussel gegaan. We moesten nog een Erasmus formulier in laten vullen dus zijn we nog langs school gegaan, hierna nog wat dingetjes gekocht en lekker op de bank geploft.
Net nog even de laatste spullen ingepakt, de huisbazin is nog langs geweest en we hebben even onze klachten over het appartementje en natuurlijk vertelt wat er goed was! :)
Morgen om 12 uur komt de vader van Eva ons halen, we hopen dat alles in de auto past! ;)
En zo komt er aan alles een einde!

Eef het was keitof met jou!