Weer een (late) update - Reisverslag uit Brussel, België van Marieke Essenberg - WaarBenJij.nu Weer een (late) update - Reisverslag uit Brussel, België van Marieke Essenberg - WaarBenJij.nu

Weer een (late) update

Blijf op de hoogte en volg Marieke

14 Mei 2013 | België, Brussel

Hoi allemaal,

Mijn laatste blog was op 27 maart, we zijn inmiddels al bijna twee maanden verder. Dus hier weer even een update wat er allemaal gebeurd is.

Op donderdag 28 maart zijn we naar een tentoonstelling in het Wiels geweest. Deze tentoonstellingen gingen over twee kunstenaars. We hebben hier rondgelopen en gekeken naar de tentoonstellingen. Vervolgens zijn we naar het MIM (muziekinstrumentenmuseum) geweest. Hierin stond een soort muziekinstallatie met verschillende soorten zand. Dit was op zich wel interessant... Hierna hebben we wat gedronken en zijn we doorgegaan naar de tentoonstelling van Kandinsky. We werden rond geleidt door een vrouw die ons alles heeft vertelt over het werk van Kandinsky. De schilderijen van Kandinsky zijn nogal abstract en hoe langer je er naar kijkt zie je allemaal dingen die je eerst niet zag.
’s Avonds hebben we ons filmpje voor het project in elkaar gezet, zodat we minder hoefden te doen de volgende dag.

Op vrijdag 29 maart hebben we de filmpjes van iedereen bekeken en hebben gesproken over de week van de kunst. ’s Middags is Eva naar huis gegaan, en bleef ik helemaal alleen over... Ook zaterdag was ik alleen. Dat was echt saai... Maar goed ik had het overleefd.

Op zondag 31 maart ging de wekker vroeg, want Papa en Else kwamen op bezoek! Ik heb ze opgehaald bij het metrostation waar de auto stond, hierna hebben we in ons huisje lekker wat gegeten en gedronken. En toen onderweg naar het Atomium. Maar ja, het was 1ste paasdag en het was druk! We hebben meer dan de helft van de tijd in de rij gestaan. Maar het was de moeite waard.
Vervolgens heb ik onze school laten zien en zijn we door gegaan naar de Delirium, hier hebben we een lekker biertje gedronken. ’s Avonds zijn we zeer goed (dus niet) bediend in een Italiaans restaurant. Het was duidelijk dat de ober geen zin had in serveren, de ene zucht na de andere zucht. Maar goed, we hebben wel lekker gelachen! 
’s Avonds ben ik meegereden naar Veenendaal en ben nog een nachtje blijven slapen bij papa. Op maandag ben ik weer terug naar huis gebracht en toen heb ik heerlijk genoten van 2 weken vakantie.
Het was een heerlijke vakantie, lekker weer thuis geweest, gezellig gelachen met Lisanne en Joris en heerlijk weer bijgekletst met mama. Ook ben ik nog naar mijn stageklas geweest, gelukkig wisten ze nog wie ik ben! ;) Ook ben ik gezellig bij oma op visite geweest.
Op zondag 14 april ben ik samen met Eva weer teruggegaan naar Brussel. Alleen ik was super dom! Want ik was mijn leven vergeten, mijn telefoon was nog thuis... dompie, dus mijn mama is snel heen en weer gereden om hem op te halen, helaas hadden we wel onze trein gemist. Het was fijn dat Eva samen met mij heeft gewacht.

Maandag en dinsdag hadden we onze laatste lessen aan de Hogeschool. Ook voor de derdejaars waren dit de laatste lessen, en dus ook de laatste lessen van hun opleiding. In deze lessen hebben we gezien wat de eisen zijn van de laatste stage. Zij moeten wel meer doen dan wij, maar ja wij hebben dan ook 4 jaar opleiding.
Op dinsdagmiddag zijn we weer teruggegaan naar Nederland, omdat Eva donderdag een feest van haar oma had. We hebben samen besloten dat we een hele week in Nederland blijven, zo kan ik de verjaardag van Lisanne erbij zijn. Het was weer een gezellig week.
Op donderdag 25 april zijn Lisanne en ik naar Brussel afgereist voor een heerlijk zussenweekendje! Op donderdag hebben we eerst boodschappen gedaan en hebben ’s avonds een filmpje gekeken.
Vrijdag zijn we naar de Oceade geweest, het zwembad met 14 glijbanen, super gezellig! 
En op zaterdag hebben we de hele dag lekker geshopt! ’s Avonds werd Lisanne opgehaald en was ik weer een avondje alleen! Zondagavond kwam Eva weer.
Op maandag 29 april zijn Eva en ik alweer wezen shoppen. We kregen het bericht van onze huisbazin dat we de huur van mei niet hoefden te betalen (de borg telde nu als huur). Dus hadden we geld en konden we shoppen. We hebben de hele dag door de stad gelopen en hebben alle winkels gehad!

30 april Koninginnedag, ik had speciaal de wekker gezet om de Abdicatie te kijken op tv, tja het blijft een speciaal moment. Hierna hebben Eva en ik ons omgekleed in de kleuren van Nederland. Onze studiecoach had een fotowedstrijd georganiseerd. Degene met de beste foto kreeg een prijs. Ons plan was om als hollanders bij de Brusselse trekpleisters een foto te maken. Dus wij eerst naar het Atomium, hier snel een foto gemaakt en toen weer door naar de metro. Terwijl wij op de metro stonden te wachten hoorden we ineens: ‘Zo meiden, jullie zijn in de verkeerde hoofdstad.’ Dit waren twee Nederlanders die Nederland ontvlucht waren omdat ze er niets mee hadden. Vervolgens zijn we naar de grote markt gegaan, waar een paar vieze mannetjes met ons op de foto wilden. We moesten hem een kus op zijn wang geven, mooi niet!
Toen zijn we doorgelopen naar Manneke Pis. En hier waren we voor even een beroemdheid. Nadat wij aan een Japanner hadden gevraagd of hij een foto wilde maken, vroeg hij of wij met hem op de foto wilden. Terwijl wij daar lachend stonden, zagen we dat alle (en dat zijn er veel) Japanners een foto van ons aan het maken waren, ik voelde me beroemd! Hierna hebben zijn we naar nog meer dingen geweest en zijn we geëindigd bij de Delirium. Hier hebben we speciaal gevraagd om een oranje drankje. De man keek ons vragend aan en zei: ‘Is there a match today?’ Hij dacht dat Nederland moest voetballen. ’s Avonds hebben we de boottocht op tv gekeken en hebben we de dag heerlijk afgesloten met een biertje. Ook hadden we ons huisje helemaal oranje versierd, ’s avonds kwam er een buurtbewoner aan de deur en feliciteerde ons met onze nieuwe koning.
Overigens hebben over de dag ook nog een aantal opmerkingen gehad.:
‘Is dat vandaag?’
‘Hup Holland Hup’
‘Hollandaise’
‘I like that flag’
‘Mag ik met jullie op de foto?’
‘Zijn jullie Hollanders, mag ik jullie nummer?’
‘Leve de koning’
‘Hey psst. Nederlanders’

Op woensdag 1 mei is iedereen vrij in België en hebben we om 1 uur heerlijk gebbqt met onze buurtbewoners. Hier heb ik even goed Engels leren spreken. Beetje jammer dat er maar twee jongens waren die echt goed Engels konden.

Op donderdag 2 mei weer vroeg uit de veren, op naar het metrostation en vriendinnen ophalen. We hebben eerst ons huisje laten zien en daarna zijn we de stad in gegaan. Gezellig wat gedronkenen daarna hebben we skip bo gedaan bij ons thuis. ’s Avonds hebben we gegeten bij de Pizza Hut en toen was het alweer tijd om afscheid te nemen.

Op vrijdag 3 mei hebben we super goed (bijna) de hele dag aan school gewerkt. ’s Ochtends hadden we een afspraak met onze volgende stageschool. Ook kregen we de mogelijkheid om drie dagen bij de kleuters te kijken.

Ook hebben we op zaterdag goed aan school gewerkt, waardoor we op zondag heerlijk niets hoefden te doen. Op zondag zijn we naar de Zuidmarkt geweest, die was veel groter dan we dachten. Hier hebben we lekker aardbeien en watermeloen gekocht en die hebben we in de deuropening in de zon opgegeten.

Op maandag moesten we weer vroeg opstaan. We gingen namelijk een dagje meelopen met de kleuters. Het was een heerlijk dagje en ’s middags gingen ze zwemmen met alle kleuterklassen.
Dinsdag 7 mei hebben we een dagje meegelopen met de onthaalklas. De kleuters in België gaan al vanaf 2,5 jaar naar school en komen dan in de onthaalklas.
Het was echt een heerlijk klasje, de leerlingen kennen je nog niet maar kwamen al heel snel bij je op schoot en wilden met je spelen. ’s Avonds zijn we naar de huisarts geweest voor Eva haar ontstoken teen en hebben we bij de Quick gegeten, bleh ik vond er eigenlijk niets aan, de McDonalds is veel lekkerder.

Op woensdag had ik alweer last van mijn buik en ben ik maar weer een dagje thuis gebleven. ’s Middags ben met de trein naar Ans gegaan, daar werd ik op gehaald door Else, Paul, Floris, Bianca en Max. Want we gingen gezellig een weekendje weg!
Samengevat zag het weekend er zo uit:
fikkie stoken, hout stelen, sodemieteren, voetballen, 'schiet man van fiets', boerengolf, koeienvlaai, een gaylord busje, een jongeren winkel tegenover de Aldi, slaapkamerdeuren behangen, pizza, spaghetti, bbqen, een gigantische opblaasbal, teletubbie uitzicht, teletubbiekrukjes, teletubbietafel, toy story 1, toy story 2, toy story 3, wie ben ik?, vieze kleren en kapotte schoenen (was de moeite waard) en vooral heel veel lachen!
Nu ben ik al twee dagen alleen hier en ik moet zeggen dat het ik me wel prima vermaak. Lekker alleen, niemand waarmee je rekening hoeft te houden. Prima. Morgen komt Eva weer en donderdag hebben we een paar belangrijke gesprekken.
Volgende week een week stage in het 1ste leerjaar (groep 3) en de week erop drie dagen mee op kamp. En dan zit ons avontuur er alweer op. Het gaat nu wel heel snel.


  • 15 Mei 2013 - 15:44

    Papa:

    Hé Marieke, wat een mooi verhaal weer bijelkaar geschreven. Zo langzamerhand ga je geloven dat de studie in Belgie voor jullie één groot avontuur is geworden. Valt wel op dat de titel van de website de lading niet meer echt dekt! studereninbrussel.waarbenjij.nu kun je misschien beter omdopen in lekkervrijenshoppeneneteninbrussel.waarbenjij.nu ;-). Hahahahaha. Maak er nog wat moois van de aankomende weken, en snel weer tot ziens xxxx

  • 15 Mei 2013 - 21:14

    Danny:

    He Marieke,

    Wat een leuk verhaal weer. Jullie maken echt van alles mee en hebben, volgens mij, een super tijd daar. Met naast studie ook meer dan genoeg tijd om Brussel en het vrije leven te ontdekken. Top!! Veel plezier je laatste weekjes nog en ook wel weer heel gezellig dat je in ons buurtje terugkomt!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Brussel

Mijn eerste reis

Vier maanden studeren in Brussel...

Recente Reisverslagen:

30 Mei 2013

De allerlaatste!

14 Mei 2013

Weer een (late) update

27 Maart 2013

Er is weer veel gebeurd!

12 Maart 2013

Sneeuw!

28 Februari 2013

Lang geleden
Marieke

Daar gaan we dan 4 maanden studeren in Brussel!

Actief sinds 27 Jan. 2013
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 6775

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

27 Januari 2013 - 31 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: