Er is weer veel gebeurd! - Reisverslag uit Brussel, België van Marieke Essenberg - WaarBenJij.nu Er is weer veel gebeurd! - Reisverslag uit Brussel, België van Marieke Essenberg - WaarBenJij.nu

Er is weer veel gebeurd!

Blijf op de hoogte en volg Marieke

27 Maart 2013 | België, Brussel

Sorry hoor ik hou mij blog niet zo goed bij. Dus nu krijgen jullie weer een extra lange blog!

De laatste blog was op 12 maart en dat was de tweede dag van de stage.
Op woensdag waren we gelijk al een dagje vrij. Dus heerlijk gerelaxed en dingen voorbereid voor ons project Nederlands.
Donderdag en vrijdag waren gewone stage dagen en vrijdag gingen we eerder weg omdat we lekker terug naar Nederland gingen, het was dit keer een heerlijke reis, we stapten in bij Brussel-Zuid en konden blijven zitten tot Rotterdam. Toen in Rotterdam nog een keer overstappen en we waren al in Amersfoort! Heerlijk!
Zaterdag ben al mijn buurtjes langsgegaan! Heerlijk bijgekletst en natuurlijk gepraat over de baby's van mijn buurvrouw! Super gezellig.
Ook nog boodschappen gedaan en allemaal spullen gekocht voor ons project. Op zondag ben ik Eva gaan halen in Hoevelaken met de brommer en konden we met een collega van mijn moeder meerijden naar Brussel. Thuis nog snel wat wassen gedraaid en lekker vroeg naar bed!
Maandag, dinsdag en woensdag heerlijk stagedagen, mijn mentor liet mij veel helpen en ik heb ook veel kinderen geholpen, ze vonden dat zo fijn!

Op donderdag begonnen we 's middags na de lunchpauze met het Nederland project. We hadden alle kinderen bij elkaar in één lokaal gezet, 30 kinderen een dolle boel! We begonnen met een powerpointpresentatie over Nederland en hebben hierin vertelt over hoe plat Nederland is, wie er binnenkort de koning wordt en we hebben de verschillen tussen Nederland en België op een rijtje gezet.
Wist je dat...
Nederland groter is dan België?
Er in Nederland 16,4 miljoen inwoners wonen en dat 19 miljoen fietsen zijn!

Na deze uitleg hadden we de klassen in vieren gesplist. Er was voor elke groep een onderdeel. Dit waren de onderdelen:
- Familie van Marieke, tja vertel maar eens aan kinderen van een andere cultuur dat je papa en mama niet meer samen zijn, en leg dan ook maar eens goed uit dat je vader een nieuwe vrouw heeft en dat die ook nog weer kinderen heeft! Gelukkig begrepen ze het goed!
En ik heb alle kinderen ook gelijk fan gemaakt van Nick en Simon!! Yeeh!
- Eten uit Nederland, de kinderen kregen drie dingen om te proeven pindakaas, drop en stroopwafels. De stroopwafels en de pindakaas viel in goede smaak maar de drop vonden de meeste heel smerig.
- Tulpen vouwen, de leerlingen hebben een heel tulpenveld gemaakt! (zie foto's)
- Voetbal, de leerlingen kregen een werkblad over voetbal en alles wat daarmee te maken heeft.
Toen we thuiskwamen waren we helemaal moe... en hebben we lekker rustig op de bank gehangen.

Vrijdag middag was het tweede deel van ons project met weer vier onderdelen:
- Oud-hollandse spelletjes, koekhappen en spijker-poepen (tja we weten dat poepen hier iets anders betekent dan in Nederland).
- Familie van Eva, hier ging Eva iets vertellen over haar familie enz.
- Woordzoeker over Nederland
- Tekening maken over Nederland, de kinderen mochten tekenen wat zij leuk vinden aan Nederland.
Hierna hadden we de quiz over Nederland en alle kinderen waar heel erg enthousiast. Er waren twee groepjes die gewonnen hadden en die waren door het dolle heen! Het groepje dat de minste punten had barstte in tranen uit... ze waren zo verdrietig, dat ik ze maar even een peptalk heb gegeven samen met mijn mentor.
Na de speeltijd 's middags gingen we in kring en vertelde mijn mentor dat ik er maandag niet meer zou zijn. Gelijk begon er al een meisje te huilen. Ze was niet meer te troosten en alsof dat niet genoeg was begon de halve klas te huilen, omdat ze het zo erg vonden dat ik weg ging.
Op zaterdag zaten we allebei lekker in pyama en we hadden net besloten dat we het weekend maar eens rustig aan zouden moeten doen, totdat Eva een whatsappje kreeg van haar broer, of hij samen met haar broertje op bezoek zou komen. Dat was natuurlijk prima, maar daarvoor moesten wij natuurlijk wel in benen, wassen, drogen, stofzuigen, schoonmaken, aankleden en klaar! 's Avonds hebben we hen opgehaald van het station en hebben we lekker gegeten bij Pizza Hut. Hierna hebben we een drankje gedaan bij de Delirium en hebben we thuis nog een film gekeken.
Zondag zijn we naar het Atomium geweest (dat ding met die zilveren bollen ;) ) Ook zijn we naar binnen geweest, het had die dag ook een beetje gesneeuwd dus sommige delen van de stad waren nog helemaal wit (zie foto's).
Hierna hebben we broodjes gehaald en een Brusselse wafel en hebben we Manneke Pis laten zien. Toen moesten we bijna rennen voor de trein, nog snel een thee gedronken bij de StarBucks en toen afscheid genomen.
's Avonds heerlijk soep gegeten en het broodjes.. beetje jammer dat de ham op het broodje zo vreemd smaakte...
Tja en toen maandag morgen wat een hel! Die buikpijn was niet te harden en ik heb besloten om maar een dagje thuis te blijven... Dus heerlijk een dagje op bed gelegen...
Dinsdag opgestaan en geprobeerd mee te doen met het kunstproject maar het ging echt niet dus ik ben maar weer naar huis gegaan...
Die zeurende buikpijn ging maar niet over...
Nu is het woensdag en zijn we heerlijk een dagje vrij. Mijn buik doet nog steeds heel raar, maar ik heb weer wat gegeten. Net nog even naar mijn stageschool geweest, ik heb een zeer positieve beoordeling!
Nu is Eva hardlopen, dat durfde ik nog niet aan.
Vanavond hangen op de bank en morgen maar wel weer mee naar school!
Morgen gaan we een tentoonstelling van Wiels bezoeken, over hedendaagse kunst en een tentoonstelling van Kadinsky. Dus ik ben benieuwd!

  • 27 Maart 2013 - 16:57

    Caroline:

    Hoi !
    Weer genoten van het verslag!
    Onze buurkindjes worden heel wat wijzer van jullie, het spijkerpoepen moet hilarisch zijn geweest.
    Ze zullen wel denken... ;-)
    Het afscheid zal minder grappig zijn. Zo te lezen zijn ze aardig gehecht aan je.
    Dik compliment natuurlijk !
    Kunnen ze niet op schoolreisje naar Nederland met de klas?:-)
    Geniet nog goed daar... en heel bourgondisch dan ook !
    Groetjes uit amersfoort, holland...
    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Brussel

Mijn eerste reis

Vier maanden studeren in Brussel...

Recente Reisverslagen:

30 Mei 2013

De allerlaatste!

14 Mei 2013

Weer een (late) update

27 Maart 2013

Er is weer veel gebeurd!

12 Maart 2013

Sneeuw!

28 Februari 2013

Lang geleden
Marieke

Daar gaan we dan 4 maanden studeren in Brussel!

Actief sinds 27 Jan. 2013
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 6771

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

27 Januari 2013 - 31 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: